מנכ”ל תיקון עולם עזב במפתיע, שיח מפטרת את סמנכ”ל השיווק

סיכום השבוע בסקטור הקנאביס בבורסה:

אבינועם ספיר עוזב את תיקון עולם מוקדם מהצפוי – והמניה מזנקת

השבוע זינקה מניית תיקון עולם קנביט (Tikun Olam Cannbit) בלא פחות מ-30%, בפעימה אחת ביום שני וללא כל הודעה משמעותית לבורסה, במה שבמקרים דומים לפעמים נגרם עקב דליפה של מידע משמעותי לציבור, ובפעימה שנייה ביום חמישי לפני סגירת המסחר בעקבות הודעה על כך שמנכ”ל החברה, אבינועם ספיר, עוזב את תפקידו לאלתר.

במקביל דיווחה החברה כי את מקומו של ספיר תחליף כממלאת מקום יפעת קריב, חברת הכנסת לשעבר ומי שכיהנה לפניו כמנכ”לית חברת קנביט לפני המיזוג עם תיקון עולם וכסמנכ”לית שיווק ורגולציה של החברה הממוזגת אז כניסתו של ספיק לתפקיד. תנאי ההעסקה המעודכנים של קריב עדיין לא פורסמו ולא ידוע אם קיבלה שידרוג לשכר.

ההודעה המיידית ביום חמישי על כך שספיר עזב את התפקיד יממה קודם לכן, ביום רביעי, באה בהפתעה למשקיעי החברה, שכן בדיווח שפרסמה החברה רק לפני כחודשיים לגבי ההחלטה להיפרד מספיר, נכתב כי הוא יעזוב את התפקיד רק ב-14.05.2023, כך שהוא עוזב כמעט חצי שנה מוקדם מהצפוי.

החברה לא פירטה בדיווח מדוע ספיר, שנחשב לאחד הבכירים בענף הקנאביס לאחר שהגיע מתפקיד מנכ”ל טבע ישראל ולמי שנהנה מהמשכורת הגבוהה ביותר בתחום, עזב מוקדם מהצפוי ועוד בטרם נמצא מנכ”ל קבוע. החברה סירבה להשיב לפניית מגזין קנאביס לשאלה זו, כפי שהיא מסרבת להשיב לשאלות באופן קבוע לאחרונה. מקורבים לספיר טוענים שהוא מצא תפקיד אחר, אך יש מי שמפקפק בטענה.

ספיר עוזב את תיקון עולם במצב רעוע מבחינה פיננסית. אומנם היא בעלת יתרון משמעותי בדמות גב פיננסי איתן של בעל השליטה בחברה, בן רוזן (18.3%), באמצעות אביו ברק רוזן, אך הפסדים של 14.1 מיליון שקלים במחצית הראשונה של השנה, לצד פגיעה בפעילות הליבה של משפחת רוזן השולטת במשותף בחברת ישראל-קנדה שמנייתה צנחה ב-62% במהלך שנת 2022, מאותתים על צעדי התייעלות שידרשו בקרוב, ככל הנראה, לצורך מניעת דימום הכספים של החברה.

עוד דיווחה תיקון עולם השבוע כי מספר בעלי עניין ונושאי משרה בחברה, ביניהם גם בן רוזן, כמו גם האלוף במיל’ ויו”ר החברה איתן בן אליהו וכן המשקיע עדי זבולון (המחזיק ב-5.15% ממניות החברה), יעניקו לחברה הלוואה בהיקף כולל של כ-2.2 מיליון שקלים, וזאת ללא ריבית או הצמדה כלשהי. ההלוואה צפויה להיות מומרת למניות תיקון עולם קנביט במסגרת הנפקה שבכוונתה לעשות במהלך השבועות הקרובים עד ל-15 במארס השנה.

האתגר של החברה הוא כמובן למצוא מנכ”ל המנוסה בתחום הקנאביס, אולי “ייבוא” מחו”ל, שיהיה ממוקד התייעלות ושיוכל לחתוך בהוצאות ולנסות לאזן את הפסדי החברה.

שיח מפטרת את סמנכ”ל השיווק, ברקע לטענות על התנהלות “כוחנית”

שיח מדיקל (Seach Medical) לא דיווחה על כך לבורסה, אך למגזין קנאביס נודע כי שלומי מולה, סמנכ”ל השיווק של החברה, עזב את החברה במפתיע. בענף יש מי שמדברים על כך שמולה פוטר מתפקידו ובתגובה לפניית מגזין קנאביס לא הוא עצמו ולא החברה הכחישו את הטענה הזו, כך שניתן להניח שהיא נכונה.

עוד טוענים מי שטוענים שהעזיבה של מולה באה על רקע טענות להתנהלות “כוחנית” מול ספקים ולקוחות (בתי מרקחת), אך לא באמת ידוע אם הטענות נכונות והאם זו אכן הסיבה להיפרדות. גם לכך חברת שיח העדיפה שלא להשיב ורק ציינה ש”כחברה משפחתית רואה שיח מדיקל ב-180 עובדיה בסיס איתן וחשוב להצלחתה”.

מן הצד השני יש לזכור ש”התנהלות כוחנית”, בטח אם היא בנושא גביית תשלומים וכו’, היא לא בהכרח דבר שלילי ואפשר לומר שבוודאי בשוק הקנאביס היא כמעט הכרחית ושייתכן שדווקא התנהלות זו היא חלק מההצלחה העסקית של שיח, שרשמה רווח מייצג של כ-5.4 מיליון שקלים בתשעת החודשים הראשונים של 2022. התוצאות של השינוי הזה במחלקת השיווק של החברה יתבררו למעשה רק בעוד כחצי שנה, בדוחות רבעון Q1 של 2023.

קנבוטק שוב מפרסמת מצגת; האם עוד הנפקה בדרך?

חברת קנבוטק (Cannabotech) פרסמה במהלך השבוע מצגת למשקיעים, המפרטת לגבי פעילות החברה. לכאורה, אין מדובר בדיווח משמעותי, בסך הכל מצגת, אבל כשזוכרים מה קרה בזמן שפורסמו 3 המצגות האחרונות של החברה ב-12 החודשים האחרונים, מגלים כי 2 מהן היו במסגרת הנפקה שביצעה החברה לציבור. כלומר, ייתכן שהחברה מתכוננת לנסות לגייס שוב כסף באמצעות הנפקה נוספת.

הנפקה וגיוס כסף היא אולי דבר נדרש עבור קנבוטק, שבמחצית הראשונה של 2022 הציגה הפסד מייצג של לא פחות מ-10.6 מיליון שקלים, לצד הכנסות מינוריות מאוד של כ-400 אלף שקלים בלבד.

פארמוקן ממשיכה לפעול לקבלת רישיון קונסטרוקטיבי, אך בינתיים מניית החברה צונחת אל מתחת למחיר ההנפקה

השבוע דיווחה חברת פארמוקן (Pharmocann) כי קיבלה מהיק”ר הארכה נוספת של הרישיון של החברה לפעילות בתחום הקנאביס, וזאת עד ל-18.1, כאשר מדובר בהארכה טכנית שלמעשה לא מאפשרת לה החזקה של הסחורה בחווה במושב ציפורי שנסגרת, אלא רק בחוות-לווין או במפעל של גורם צד ג’, אליהם החברה מעבירה את התוצרת שלה לצורך מכירה.

לצורך ביטול חששות המשקיעים בדבר התייאשות אפשרית מענף הקנאביס, הדגישה פארמוקן כי כפי שהיא כבר דיווחה לא פעם בתקופה האחרונה, היא ממשיכה לפעול לקבלת “רישיון קונסטרוקטיבי” – רישיון לעיסוק בקנאביס ללא מגע, שככל שיתקבל (והוא צפוי להתקבל) אמור לאפשר לחברה לרכוש קנאביס מחוות לווין או מחוות בחו”ל ולשווקו בארץ לקהילת המטופלים במעין פעילות תיווך שאינה מערבת מגע ישיר של החברה עם התוצרת הנמכרת.

מנגד, נראה שבינתיים, כל עוד דברים לא מתבהרים, השוק לא כל כך מרוצה מקצב ההתקדמות שמראה החברה בהשגת הרישיון ובתחילת פעילות סחר, כשמניית פארמוקן צנחה בכ-30% בחודש האחרון ונכון למועד כתיבת שורות אלו היא נסחרת בשווי של כ-86 אגורות, הנמוך בכ-14% מהמחיר של 100 אגורות לפיו בוצעה ההנפקה האחרונה במסגרתה נכנס יריב לרנר (14.99%) לפעילות בחברה והפך לאחר מכן לבעל השליטה החדש בה.

בחודשים הקרובים, ובמהלך שנת 2023 ככלל, יימדדו לרנר והצוות הניהולי שלו ביכולת שלהם להצליח היכן שחברות רבות כשלו: לבנות חברת קנאביס שתוכל להציג רווחיות בשורה התחתונה של הדוחות הכספיים. ללרנר יש רקורד מרשים של עסקאות השבחה טובות של חברות במגזר העסקי כדוגמת רשת הרפואה הפרטית Care, נגב קרמיקה, חברת Wecom ועוד, כך שאולי הוא יצליח היכן שאחרים נכשלו.

על רקע צמצום הפעילות של החברה היא דיווחה גם השבוע על כך שהדירקטוריון שלה החליט לעבור למשטר דיווח של הדוחות הכספיים על בסיס חציוני, ולא על בסיס רבעוני כפי שנהגה עד כה. כלומר, החברה תדווח רק את דוחות המחצית הראשונה, ואת הדוחות הכספיים המסכמים של השנה כולה.

מדובר בפעולה שמונהגת ככל הנראה על מנת לחסוך בעלויות הכנת הדוחות הרבעוניים על ידי רואי החשבון של החברה, עלות שבמונחים שנתיים יכולה להגיע לכדי מאות אלפי שקלים. על כל פנים, למרות היתרונות הכספיים הטמונים בהחלטה שכזו, בשוק ההון מקובלת ההבנה שמדובר בהחלטה שגויה מבחינת שקיפות כלפי המשקיעים ושדווקא בתקופה של התייעלות ושינוי עסקי בחברה ראוי לספק להם מידע עדכני.

הפסקת המסחר ביוניבו תימשך

נמשכת סאגת ההתפרקות של חברת יוניבו (Univo) לאחר הכשלון הקולוסלי בניהולה מצד המנכ”ל גולן ביטון וצוות ההנהלה בהם חיים הורביץ ואהוד אולמרט.

כזכור, לפני כשלושה שבועות הוכנסה מניית יוניבו לעצירת מסחר לאחר שהחברה נכנסה להליך חדלות פירעון ופשיטת רגל, בעקבותיו מונה נאמן זמני לחברה שפיטר את הדירקטוריון לאחר שהתברר שהחברה לא עומדת בתשלום חובות עצומים בהיקף נטען של יותר מ-60 מיליון שקלים. במסגרת עצירת המסחר, בעלי המניות לא יכולים למכור את מניותיהם במהלך המסחר והדרך היחידה שלהם לעשות כן היא באמצעות עסקאות ישירות עם המוכרים, בין אם באמצעות גופים מתווכים כדוגמת 100 נט, או כתוצאה מהיכרות אישית.

השבוע החליט דירקטוריון הבורסה כי הפסקת המסחר תימשך, וזאת עד להודעה חדשה ולאחר התפתחויות כדוגמת מכירת השלד של החברה במסגרת הליכי הנשייה והפירוק, או תשלום כלל החובות והמשך פעילות, כאשר האופציה הראשונה היא כמובן האופציה היותר-סבירה. 

סיכום העליות והירידות של השבוע

  • קנבוטק – 36.52%+
  • איי.אמ.סי – 31.31%
  • תיקון עולם קנביט – 29.67%+
  • קנאשור – 28.24%+
  • טוגדר – 18.55%+
  • פארמוקן – 15.99%+
  • אינטרקיור – 10.10%+
  • שיח מדיקל – 9.48%+
  • נקסטייג’ – 9.45%+
  • פנאקסיה – 3.70%+
  • עמיר שיווק – 2.23%+
  • יוניבו – 0.00% (הפסקת מסחר)
  • וונטייז – 0.00%
  • קאנומד – 7.63%-
  • אינטליקנה – 12.43%-

*** אין בנאמר המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך, הנכתב הינו דעה בלבד. כל המבצע פעולות כלשהן על בסיס הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד ואין צוות המגזין אחראי לנזקים כלשהם שיגרמו כתוצאה מפעילות בניירות ערך בעקבות הכתבה ***

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר